Schade aan autoruiten kan op tal van verschillende manieren ontstaan. Tijdens het rijden kan bijvoorbeeld een sterretje opduiken in de voorruit door steenslag. Je hoeft echter helemaal niet met de auto te rijden om ruitschade op te lopen. Ook als de auto geparkeerd staat kan er een autoruit ingeslagen worden om net even snel een tas van de achterbank mee te nemen. Gelukkig hoeft niet meteen te vrezen voor zeer hoge kosten als je door autoruitschade je autoruit vervangen moet.
Verschillende soorten autoruiten vervangen
Het ene autoglas in je auto is het andere niet. De voorruit van een auto bestaat bijvoorbeeld altijd uit gelaagd glas. Het betreft hier twee glaslagen waar tussenin een laag PVB folie zit verwerkt. Deze folie beschikt over een uitermate belangrijke functie. Wanneer er schade optreedt aan de zij- of achterruiten dan is de kans bijzonder groot dat deze meteen in ontelbare stukken uit elkaar spat. Dat mag bij een voorruit niet gebeuren omdat op deze manier de bestuurder ernstig gewond kan raken. Bij autoruitschade zal er dan ook slechts een sterretje of een barst in de voorruit verschijnen. Ondanks dat deze op het eerste zicht vrij onschuldig lijkt kan autoruit vervangen zeker verstandig zijn om de volgende twee redenen.
Waarom autoruit vervangen bij autoruitschade?
De eerste reden heeft betrekking tot de veiligheid van de bestuurder evenals de passagiers. Ongeacht waar de autoruitschade in het autoglas zit is het namelijk belangrijk om er rekening mee te houden dat het glas voor ongeveer 40% bepalend is voor de stijfheid van het chassis. Een kapotte autoruit kan deze stijfheid in het gedrang brengen met alle mogelijke gevolgen van dien. De autoruit vervangen is bovendien een vereiste wanneer de barst in het gezichtsveld van de bestuurder is te vinden. Weerkaatsend zonlicht kan er namelijk voor zorgen dat de bestuurder wordt verblind met alle mogelijke risico’s van dien. Daarbij kan een auto bij de apk worden afgekeurd vanwege een beschadigde voorruit.
Autoruit vervangen, cruciaal voor apk?
Er wordt wel eens gezegd dat autoruit vervangen bij autoruitschade altijd noodzakelijk is om niet afgekeurd te worden voor de apk. Dat is echter niet zo. Wel is het belangrijk om goed te kijken naar de plaats waar de ruitschade zich precies bevindt. Is de barst in de voorruit bijvoorbeeld gelegen in het gezichtsveld van de bestuurder? In dat geval is het om evidente redenen wel degelijk noodzakelijk om de autoruit te laten vervangen. Doe je dit niet en is er bij controle toch een barst in het gezichtsveld van de bestuurder te zien? Dan is de kans bijzonder groot dat je auto wordt afgekeurd voor de apk met alle vervelende gevolgen van dien.
Goedkoop autoruit vervangen met after market exemplaren
Autoruit vervangen is bij autoruitschade dus eigenlijk altijd de beste keuze, maar hoeveel gaat u dit precies kosten? Veel automobilisten die met schade aan één van de autoruiten te maken krijgt vrezen voor hoge kosten, maar het kan gelukkig ook anders. Voordat je een nieuwe autoruit gaat bestellen is het goed om te weten dat er op de markt verschillende autoruiten zijn. Zo kan je kiezen voor origineel autoglas, maar er zijn ook autoruiten die bestemd zijn voor de after market. Deze laatste zijn extra interessant omdat ze over de best mogelijke prijs-kwaliteitverhouding beschikken.
Het enige verschil tussen een originele autoruit en een after market exemplaar zit hem namelijk in het al dan niet aanwezig zijn van een merklogo. Originele autoruiten met merklogo mogen uitsluitend worden verkocht door een erkende merkdealer en dat zorgt voor een veel hogere prijs. Zelfs wanneer je er voor kiest om dit autoglas op de tweedehandse markt te kopen zal je nog altijd heel wat meer betalen in vergelijking met after market autoruiten. Hoe je zeker kan weten dat de kwaliteit van een after market exemplaar precies hetzelfde is? Zeer eenvoudig. Niet alleen de fabriek waar de beide type autoruiten worden gemaakt, maar ook de productielijn zijn precies hetzelfde. Een kapotte autoruit vervangen door after market autoglas is daarom altijd zeer interessant.